Základním principem 3D skenování je projekce světelného obrazce nebo laserových křížů na povrch skenovaného objektu a zachycení této projekce pomocí kamery nebo více kamer. V počítači se pomocí triangulace vytváří velké množství bodů, ze kterých se rekonstruuje polygonová síť. To je zjednodušeně k základnímu principu a teď se blíže podíváme na jednotlivé zdroje světla 3D skenerů.
Strukturované světlo může mít bílou nebo modrou barvu. Výhodou využití strukturovaného světla je možnost rychlejšího skenování, zachycení textury objektu. U stacionárních skenerů zajistí vyšší detaily naskenovaného objektu. Nevýhodou je problematické skenování ve venkovních nebo v hodně osvětlených prostorech a horší kvalita skenovaní tmavých a lesklých povrchů. Nejčastější světelné vzory jsou fázový posun, světelné pruhy a projekce bodů.
Fázový posun
Princip spočívá v promítání světla, které má průběh sinusové křivky viz Obrázek 1. Každé promítání je vždy posunuté o nějakou část. Posunutím se vytváří řady gradientních pohybujících se pruhů viz GIF. Vlivem zakřivení povrchu se změní fáze vyslaná oproti fázi očekávané viz Obrázek 3, z těchto rozdílů lze rekonstruovat 3D model. Fázový posun využívají stacionární skenery.
Světelné pruhy
Dávají možnost skenovat během pohybu a zvyšuje se snímková frekvence. Obrazec se nemění, snímá se deformace pruhů na povrchu. Světelné pruhy využívá například skener Go!SCAN Spark.
Projekce bodů
Promítnutý vzor bodů zakóduje scén u tak, že přiřadí určitou vlastnost bodům na scéně. Takovéto unikátní označení bodů umožní vyhodnocení změny mezi původním vzorem a vzorem zakřiveným podle povrchu zkoumaného objektu.
Jako zdroje strukturovaného světla slouží:
Dnes se používají modré lasery, které zajišťují rychlost, kvalitu a přesnost skenování. Oproti červeným laserům zajišťují kvalitní skenování lesklých i tmavých povrchů. HandySCAN 3D BLACK používá 11 laserových čar a jednu čáru pro hůř dostupná místa, díky tomu dosahuje takové přesnosti a kvality naskenovaných dat. Laser je třídy II, je bezpečný pro oči.